Lovgivning, baggrundsmateriale m.m.
Kommuneplanen må ikke være i strid med lovgivningen eller statslige og regionale planer. I dette afsnit redegøres for lovgrundlaget og baggrundmateriale for kommuneplanarbejdet.
Det er Planloven, den statslige Fingerplan (landsplandirektiv for hovedstadsområdet), vandplaner, Natura 2000-planer, handlingsplaner for realisering af disse planer efter miljømålsloven, Natura 2000-skovplaner og råstofplan, som kommuneplanen blandt andet skal overholde.
Samspillet med landsplanlægningen og nabokommunernes planlægning er med til at sikre, at den enkelte kommunes planlægning sker i overensstemmelse med overordnede interesser i arealanvendelsen.
Herudover skal Solrød Kommunes planlægning koordineres med nabokommunernes planlægning. Solrød Kommune grænser op til Greve, Roskilde og Køge kommuner, der alle ligger inden for hovedstadsområdet. De overordnede rammer for byudvikling, detailhandel, trafik og grønne områder er således koordineret gennem Fingerplanen og "Landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet".
Solrød Kommune er samtidig en del af Region Sjælland. Regionerne har ansvaret for råstofplanlægningen, der udlægger konkrete råstofgraveområder og råstofinteresseområder, som kommunerne skal respektere i deres videre planlægning.
Herunder kan du læse mere om de overordnede vilkår og bindinger, som planlægningen skal forholde sig til. Derudover kan der i kommuneplanens temaer være henvisninger til andet baggrundsmateriale.
Statslige og regionale interesser
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i 2023 udgivet Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen. Oversigten skal ses som et katalog over de overordnede interesser og krav for hvert planemne, som de nye kommuneplaner skal være i overensstemmelse med.
Læs mere om de øvrige statslige og regionale interesser i listen herunder:
De overordnede statslige mål og retningslinjer for kommunernes planlægning er fastlagt i Planloven.
Planloven har til formål at sikre, at den sammenfattende planlægning forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen og medvirker til at værne landets natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelse af dyre- og plantelivet.
Loven skal særligt sikre, at:
- at der ud fra en planmæssig og samfundsøkonomisk helhedsvurdering sker en hensigtsmæssig udvikling i hele landet og i de enkelte kommuner og lokalsamfund,
- at der skabes og bevares værdifulde bebyggelser, bymiljøer og landskaber,
- at skabe gode rammer for erhvervsudvikling og vækst,
- at de åbne kyster fortsat skal udgøre en væsentlig naturværdi og landskabelig værdi,
- at biodiversiteten understøttes, og at udledning af drivhusgasser, forurening af luft, vand og jord samt støjulemper forebygges,
- at offentligheden i videst muligt omfang inddrages i planlægningsarbejdet, og
- at alsidighed i boligsammensætningen fremmes gennem mulighed for planlægning for almene boliger i byerne.
I hovedstadsområdet skal kommuneplanlægningen udføres på grundlag af en vurdering af udviklingen i hovedstadsområdet som helhed. Hovedprincipperne i den overordnede fingerbystruktur skal videreføres, og byudvikling af regional betydning skal koordineres med udbygning af den overordnede infrastruktur, herunder specielt den kollektive trafikbetjening - se mere under Fingerplanen her på siden.
Planloven indeholder et katalog over de emner, som kommuneplanen skal omfatte. Emnerne står i planlovens § 11 a - det såkaldte "kommuneplankatalog".
Ifølge Planlovens kapitel 2 a om planlægning i kystområderne (§ 5 a og 5 b) gælder:
- at der kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering,
- at der bortset fra trafikhavneanlæg og andre overordnede infrastrukturanlæg kun i ganske særlige tilfælde kan planlægges for bebyggelse og anlæg på land, som forudsætter inddragelse af arealer på søterritoriet eller særlig kystbeskyttelse,
- at nye sommerhusområder ikke må udlægges, og at eksisterende sommerhusområder skal fastholdes til ferieformål,
- at ferie- og fritidsanlæg skal lokaliseres efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser og kun i forbindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser, og
- at offentlighedens adgang til kysten skal sikres og udbygges.
Kystnærhedszonen er en 3 km zone fra kysten og ind i landet, som omfatter sommerhus-, landzone- og byzoneområder. Solrød Kommune har ingen sommerhusområder, men et større landzoneområde og byområde inden for kystnærhedszonen.
De landsplanmæssige interesser varetages (udover af Planloven) hovedsageligt gennem regeringens landsplanredegørelse og landsplandirektiver:
-
Landsplanredegørelsen er en politisk udmelding fra regeringen. Formålet er at fremlægge regeringens vision for hele landets udvikling og en overordnet stillingtagen til planlægningen i de forskellige dele af landet. Der fremlægges en ny landsplanredegørelse efter hvert folketingsvalg.
-
Landsplandirektiver, der har form af cirkulærer, er mere præcise forskrifter for kommuneplanernes indhold. Der kan enten være tale om en konkretisering af en statslig politik, som kommunerne skal indarbejde i kommuneplanerne, eller konkrete retningslinjer fx i form af en reservation af præcist udpegede arealer til et bestemt formål.
Landsplanredegørelsen beskriver rammerne for kommunernes planarbejde og skaber afsættet for, at kommunerne kan følge op på regeringens visioner på planområdet.
Landsplanredegørelse 2019
Den seneste landsplanredegørelse fra 2019 "Vækst og udvikling gennem fysisk planlægning - Bedre rammer for virksomheder, borgere og kommuner i hele landet" fokuserer på følgende 6 emner:
- Bedre rammer for kommunernes fysiske planlægning
- Nye udviklingsmuligheder i kystområderne og i turismeerhvervet
- Nye udviklingsmuligheder i landdistrikterne
- Nye udviklingsmuligheder for detailhandel og produktionserhverv
- Nye udviklingsmuligheder i hovedstadsområdet
- Øvrige plantemaer
Se Landsplanredegørelse 2019 her (på planinfo - under Plan- og Landdistriktsstyrelsen).
Solrød Kommuneplan 2025 er i god overensstemmelse med disse overordnede landspolitiske visioner.
De særlige forhold i hovedstadsområdet, hvor by- og infrastrukturen og de grønne kiler er tæt integreret og går på tværs af administrative grænser, stiller specielle krav til koordinering af den fysiske planlægning. Staten har derfor udarbejdet landsplandirektivet Fingerplanen, der udgør det overordnede grundlag for kommunernes planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg mv. i hovedstadsområdet.
Med den seneste Fingerplan (2019) er byfingeren i Solrød Kommune udvidet til også at omfatte Solrød Landsby, og samtidig åbnede Fingerplanen op for, at der kan etableres op til 150 nye boliger ved Havdrup.
Hovedformålet er at sikre, at fingerby-strukturen, som har været rettesnor for de seneste 75 års planlægning, videreføres. Det betyder, at:
- Byudvikling og byomdannelse af regional betydning sker i det indre og ydre storbyområde.
- Byudvikling og byomdannelse af regional betydning koordineres med udbygning af hovedstadsområdets overordnede infrastruktur med særlig hensyntagen til den kollektive trafikbetjening.
- Udlægning af ny byzone begrænses.
- Rækkefølgebestemmelserne bidrager til at sikre, at byudvikling og byomdannelse koordineres med den overordnede infrastruktur og den kollektive trafikbetjening, et rigeligt og varieret udbud af planlagte byggemuligheder, som dog ikke væsentligt overstiger det forventede behov for nybyggeri i hovedstadsområdet i planperioden og en balanceret udvikling mellem de forskellige egne i hovedstadsområdet.
Fingerplanen reserverer desuden arealer til transportkorridorer, der kan rumme fremtidige, i dag ikke kendte eller besluttede overordnede infrastrukturanlæg, som er af betydning for hele hovedstadsområdet. Arealer inden for transportkorridorerne må ikke udnyttes, så det hindrer formålet med korridorerne. Du kan se udpegningen til transportkorridoren på Retningslinjekort for reservationer til trafikanlæg.
Solrød Kommuneplan 2025 er i overensstemmelse med fingerplanens retningslinjer.
Målene for vand- og naturkvaliteten vil fremover blive fastsat i de statslige vandområdeplaner og Natura 2000-planer, der er bindende for kommunernes planlægning og administration.
- Vandområdeplanerne skal sikre en god økologisk tilstand for grundvand, vandløb, søer og fjorde.
- Natura 2000-planerne skal bevare og genoprette vores internationale naturområder (Natura 2000-områderne).
Se mere om Vandområdeplanerne her.
Se mere om Natura 2000-planerne her.
Kommunen har pligt til at iværksætte plejeplaner for Natura 2000-områderne, der sikrer at disse mål opfyldes.
Region Sjælland har ansvaret for råstofplanlægningen. Gennem råstofplanlægningen skal der ud fra et regionalt perspektiv udpeges tilstrækkeligt med graveområder for at sikre råstofressourcer til byggeri og anlæg. Planlægningen skal endvidere sikre at graveområder udpeges, hvor ressourcerne er bedst tilgængelige og økonomisk mest rentable. Regionsrådet vedtog i marts 2020 Råstofplan 2020.
Læs mere om råstofplanlægning her på Region Sjællands hjemmeside.
Kommuneplanen må ikke have et indhold, som er i strid med råstofplanlægningen. Under plantemaerne for erhverv-råstofindvinding og åbent land-geologi, findes der retningslinjer, der relaterer sig direkte til råstofområderne. Endvidere er det præciseret i kommuneplanrammerne, hvilken arealanvendelse der er ønskelig efter endt råstofindvinding. Region Sjælland er dog myndighed ift. arealanvendelse, når råstofindvinding ophører.
Råstofplan 2020 udpeger ingen arealer i Solrød Kommune.
Solrød Kommuneplan 2025 indeholder en række ændringer i arealudpegninger i forhold til den tidligere kommuneplan fra 2021 - primært for landområdet.
De væsentligste ændringer siden sidste kommuneplan er i forhold til arealudlæg:
- Udpegninger til potentielle nye naturbeskyttelsesområder samt økologiske forbindelser (Grønt Danmarkskort).
- Ændring i udpegninger til skovrejsning.
- Ændring i udpegninger til kulturværdier.
- Ændring i udpegninger til landskabsværdier.
- Ændring i udpegning til støjende friluftsanlæg (konsekvensrettelse jf. ovenstående)
- Reduktion af lokalcenter ved Jersie Station.
Konsekvenser for nabokommuner
Mod syd er Køge Kommune i en rivende udvikling med blandt andet Køge Nord Station og bydel, udvidelse af transportcenter, etablering af Campus-området samt udvidelsen af sygehuset (til universitetssygehus). I Roskilde Kommune er det især Roskilde by der er under udvikling med blandt andet Musicon-bydelen. I Greve Kommune blev der i sidste kommuneplan lagt op til yderligere motorvejsnære udlæg til erhverv og yderligere fortætning både af boligområder og erhvervsområder, lige som i Solrød Kommune.
Således bærer udviklingen i nabokommunerne, såvel som i Solrød Kommune, fortsat præg af vækst samt den tætte beliggenhed på København (og den nye København-Ringstedbane fx ved Køge Nord) og naturskønne omgivelser. Udviklingen af regionen kan ses som en samlet indsats, der understøtter hinandens udvikling og sammen løfter hele regionen.
Ændringerne i Solrød Kommuneplan 2025 er fortsat i balance med den øvrige planlagte udvikling i nabokommunerne, herunder er indarbejdet mulighed for at afskærme fx byggeri i Skandinavisk Transport Center (Køge) og i Solrød Erhvervskile med skov/beplantning.
Samspil med infrastruktur
Solrød Kommune vurderer, at den overordnede infrastruktur som udgangspunkt kan bære en yderligere byudvikling i Solrød Kommune. Byudviklingen i strandområdet (byfingeren) følger principperne i Fingerplan 2019 om at bygge videre på eksisterende infrastruktur og fremme udvikling i de stationsnære områder.
Solrød Kommune arbejder sammen med Køge Kommune for en direkte stiforbindelse (langs S-banen) til Køge Nord Station (i Køge Kommune), og undersøger muligheden for en supercykelsti-forbindelse fra Roskilde til Køge via Havdrup. Derudover arbejder Solrød Kommune fortsat for at den planlagte S-togstation i Trylleskov Strand bydelen kan blive en realitet.
Solrød Kommunes planlægning fremmer byudviklingen i de stationsnære områder og motiverer samtidig de daglige pendlere i de stationsnære områder til at bevæge sig til og fra stationen på cykel eller gåben ved at supplere planlægningen med gode cykel- og gangforhold.
Landområdet
I landområdet går mange interesser på tværs af kommunegrænserne. Solrød Kommune har i 2024 udarbejdet en ny landskabsanalyse, som er med til at danne grundlag for administration af interesserne i landområdet. Derudover har Solrød Kommune været i dialog med nabokommunerne om de foreslåede ændringer i udpegninger i Grønt Danmarkskort og landområdet i øvrigt.
Solrød Kommune er en del af Greater Copenhagen, som er et erhvervspolitisk samarbejde mellem 85 kommuner og fire regioner i Sydsverige og Østdanmark. I samarbejdet arbejdes med en fælles fokuseret dagsorden om vækst og udvikling med henblik på at skabe arbejdspladser og have økonomisk råderum til velfærd, service og uddannelse for alle borgerne i hele Greater Copenhagen.
Greater Copenhagen bygger videre på de senere års samarbejde og indsatser inden for eksempelvis sundhed, forskning, klima, miljø og energi samt infrastruktur og turisme.
I samarbejdet vil man:
- Understøtte den fælles markedsføring af ”Greater Copenhagen”.
- Arbejde for at skabe en stærk international infrastruktur.
- Understøtte tiltrækningen af investorer, turister, virksomheder og talenter.
- Arbejde for en integreret og bæredygtig vækstregion, herunder understøtte et sammenhængende arbejdsmarked og arbejde for at påvirke de lovgivninger og grænsehindringer, der vurderes at være barrierer for vækst.
- Etablere fælles strategiske erhvervsindsatser.
Den regionale udviklingsstrategi er Region Sjællands strategi for udviklingen af hele Region Sjælland frem til 2033. Strategien har fokus på at gøre Region Sjælland grønnere, mere attraktiv og stærkere internationalt.
Temaerne i strategien er:
- Den attraktive region
- Den kompetente region
- Den sammenhængende region
- Den grønne region
- Den internationale Femern Bælt region
Se Udvikling tæt på dig - Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024-2033 her.
Kommuneplanforslaget er blevet vurderet (screenet) i forhold til, om der skal udarbejdes en Miljøkonsekvensrapport, jf. § 8, stk. 2, nr. 2, i Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), LBK nr. 4 af 03/01-2023.
Se mere om miljøscreeningen af kommuneplanforslaget her.
Øvrig lovgivning og baggrundsmateriale
Herunder er beskrevet en række øvrigt lovgivning, som kommuneplanen også er underlagt, fordelt på de temaer i kommuneplanen, hvor de er anvendt.
Lovgrundlaget og baggrundsmateriale for de enkelte temaer er enten at finde og er suppleret med det øvrige materiale oven for.
Generelt for hele kommuneplanen er Byrådets mål enten overført uændret fra Solrød Kommuneplan 2021, eller hentet fra Planstrategi 2023 og Den Grønne Dagsorden I enkelte tilfælde er der tilføjet mål på baggrund af andre vedtagne planer eller politikker.
- Bekendtgørelse om planlægning af byvækst (BEK nr. 940 af 26/06/2017)
- Vejledning om byvækst (Erhvervsstyrelsen, 2017).
- Solrød Kommunes Befolkningsprognose 2024.
- Helhedsplan for Havdrup Bymidte (2015)
- Helhedsplan for Havdrup By - en by til alle livets faser (2024)
- Helhedsplan for Solrød Center (2015)
- Helhedsplan for Solrød Landsby
- Solrød Kommunes Boligpolitik (2019)
- Solrød Kommunes naturkvalitetsplan 2020-2024 - en overordnet biodiversitetsstrategi
- Solrød Klimaplan 2050
- Redegørelse for byvækst til boliger (2021)
- Vejledning om strategisk planlægning for bymidter (Plan- og Landdistriktsstyrelsen, 2024).
- Vejledning om strategisk planlægning for landsbyer (Bolig- og planstyrelsen, 2021).
Detailhandel:
- Landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet (BEK nr. 1488 af 11/12/2018).
- Detailhandelsanalyse 2024 for Solrød Kommune (fuld version).
- Resumé af detailhandelsanalyse 2024 (pixi).
Erhvervsskiltning (skilteregler):
- Naturbeskyttelsesloven, LBK nr. 927 af 28/06/2024.
- Byggeloven, LBK nr. 1178 af 23/09/2016, § 6 D.
- Vejloven (Lov om offentlige veje m.v., LBK nr 435 af 24/04/2024).
- Færdselsloven, LBK nr 1312 af 26/11/2024.
- Risikostyringsplan for stormflod 2022-2027 (for Solrød Kommune).
- Spildevandsplan 2014-2026 for Solrød Kommune.
- Tillæg til Solrød Kommunes Spildevandsplan om regnvandsbassiner på kommunale arealer.
- Vejledning i planlægning for forebyggelse af oversvømmelse og erosion (Erhvervsstyrelsen).
- Bekendtgørelse nr. 894 af 21/06/16 om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet (på www.retsinformation.dk).
Nedenfor kan du læse om den specifikke lovgivning og baggrundsmateriale for de enkelte delemner indenfor det åbne land:
Generelt er landområdet omfattet af:
- Naturbeskyttelsesloven, LBK nr. 927 af 28/06/2024.
- Miljøbeskyttelsesloven, LBK 1093 af 11/10/2024.
- ”Kulturmiljøer 2”, Kulturhistorisk redegørelse Roskilde amt 2000.
- ”Kulturmiljøer 3”, Kulturhistorisk redegørelse Roskilde amt 2003.
- ”Kirkeomgivelser, registrering af kirkernes omgivelser i Roskilde Amt” 2000.
- Slots- og kulturstyrelsens nationale register.
- Solrød Kommunes Landskabsanalyse 2024.
- Landbrugsloven, LBK nr 116 af 06/02/2020.
- Cirkulære nr. 9174 af 19. april 2010, § 2, stk. 2, om varetagelse af de jordbrugsmæssige interesser under kommune- og lokalplanlægningen.
- Husdyrbrugloven LBK nr 520 af 01/05/2019.
- Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, BEK nr 1089 af 16/10/2024.
- Husdyrgødningsbekendtgørelsen, BEK nr 2243 af 29/11/2021.
- Skovloven, lLBK nr 690 af 26/05/2023.
- ”Planlægning for skovrejsning”, vejledning til amternes planlægning, Skov- og Naturstyrelsen og Landsplanafdelingen, 1999.
- Regionplantillæg til Regionplan 1989 for Roskilde Amt om skovrejsning.
- Vejledning om tilskud til privat skovrejsning, VEJ nr 10428 af 01/07/2022.
- Solrød Kommunes Landskabsanalyse 2024 (landskabsatlas).
- Vejledning i landzoneadministration,
Plan- og Landdistriktsstyrelsen, af 13/07/2018
- Bekendtgørelse om bade- og bådebroer, BEK nr. 232 af 12/03/2007
- Bekendtgørelse om regulering af ikkeerhvervsmæssig sejlads på søterritoriet med vandscootere m.v. og om lokale forskrifter om sejlads ved udlagte badeområder i badesæsonen, BEK nr 809 af 09/08/2019.
- Lov om kolonihaver, lovbekendtgørelse nr. 790 af 21. juni 2007.
- Bekendtgørelse nr. 532 af 27. maj 2024 om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
- Bekendtgørelse af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., LBK nr 1775 af 02/09/2021.
- Lov om miljømål, lovbekendtgørelse nr. 692 af 26. maj 2023 (”Miljømålsloven”).
- Bekendtgørelse nr. 126 af 26. januar 2017 af lov om vandplanlægning.
- Bekendtgørelse nr 765 af 7. juni 2023 af lov om afgift af spildevand.
- Bekendtgørelse nr. 797 af 13. juni 2023 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
- Bekendtgørelse nr. 819 af 15. juni 2023 om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster.
- Bekendtgørelse nr. 833 af 27. juni 2016 om fastsættelse af miljømål for vandløb, søer, kystvande, overgangsvand og grundvand.
- Bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder.
- Bekendtgørelse nr. 1697 af 21. december 2016 om krav til kommuneplanlægning indenfor områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger udenfor disse.
- Vandrammedirektivet (implementeret i dansk lovgivning via ”Miljømålsloven” senere i Lov om vandplanlægning).
- Vandmiljøplanerne (VMP I, VMP II og VMP III).
- Vandområdeplan 2021-2027 for Vandområdedistrikt Sjælland, indeholder Hovedopland 2.4 Køge Bugt.
- Bekendtgørelse nr. 793 af 13. juni 2023 om vandområdedistrikter og hovedvandoplande.
- Spildevandsplan 2014-2026 for Solrød Kommune.
- Indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse.
- Bekendtgørelse nr. 917 af 27. juni 2016 om badevand og badeområder.
- Affaldsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december 2012 om affald.
- Regulativ for husholdningsaffald i Solrød Kommune 2016.
- Regulativ for erhvervsaffald i Solrød Kommune 2014.
- Solrød Kommunes affaldshåndteringsplan 2014-2024.
- Danmarks uden affald – strategi og ressourceplan 2013-2018.
- Bekendtgørelse om deponeringsanlæg, bekendtgørelse nr. 252 af 31. marts 2009 (Deponeringsbekendtgørelsen). Det er implementeringen af EU’s direktiv om deponeringsanlæg i dansk lovgivning.
- Bekendtgørelse om anvendelse af restprodukter, jord og sorteret bygge- og anlægsaffald, Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1672 af 15. december 2016. (Genanvendelsesbekendtgørelsen).
- Bekendtgørelse nr. 1452 af 7. december 2015 om anmeldelse og dokumentation i forbindelse med flytning af jord.
- Vejledning i håndtering af forurenet jord på Sjælland, juli 2001.
- Helhedsorienteret Bæredygtig Jordhåndtering, Region Hovedstaden, Bygherreforeningen.
- Lovbekendtgørelse nr. 282 af 27. marts 2017 af lov om forurenet jord.
- Regulativ for jordhåndtering i Solrød Kommune (2012).
- Håndbog om Miljø og Planlægning”.
- Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, BEK nr 923 af 06/09/2019.
- Vejledning om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, VEJ nr 9317 af 26/01/2022.
- Læs mere om vindmøller og støj her på Miljø- og Ligestillingsministeriets hjemmeside.
- Plan- og Landdistriktsstyrelsens Vejledning om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra december 2024.
- Solcellebekendtgørelsen, BEK nr 440 af 03/05/2024.
- Eksempelsamling om opstilling af solcelleanlæg i det åbne land 2024, fra Energistyrelsen, Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø samt Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
- Solrød Kommunes Landskabsanalyse 2024 (landskabsatlas).
- Bekendtgørelse om sikkerhed for udførelse af elektriske anlæg, BEK nr 1114 af 18/08/2016.
- Solrød Klimaplan 2050.
- Cirkulære nr. 129 om reservation af arealer til et hovedtransmissionsnet for naturgas i DK, 2.08.1979.
- BBekendtgørelse af lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde m.v., LBK nr 420 af 10/03/2021.
- Vejloven (Lov om offentlige veje m.v., LBK nr 435 af 24/04/2024).
- Færdselsloven, LBK nr 1312 af 26/11/2024.
- Privatvejsloven, LBK nr 1050 af 17/09/2024.
- Movias Mobilitetsplan 2024.
- Solrød Kommunes Trafikplan 2021-2025.
- Læs mere om de vejledende grænseværdier for støj her på Miljø- og Ligestillingsministeriets hjemmeside.