Tillæg nr. 1 - Skovrejsning ved Gl. Havdrup

Baggrund og formål

Formålet med dette kommuneplantillæg er at muliggøre, at der kan rejses skov vest for landsbyen Gl. Havdrup.

Området vest for Gl. Havdrup ligger i landzone og er ikke omfattet af en kommuneplanramme.

Solrød Kommuneplan 2025 indeholder retningslinjer for skovrejsning fordelt på hhv. ønsket skovrejsning, skovrejsning uønsket og neutralområder. I Kommuneplan 2025 er hele Gl. Havdrup udpeget som skovrejsning uønsket, jf. kort 1, der viser udpegningen.

Kommuneplantillægget vil ændre udpegningen, så et mindre areal på 1,3 hektar ændres til neutralområde for skovrejsning. Dette muliggør en efterfølgende tilladelse til skovrejsning efter en konkret vurdering. Ændringen af udpegningen er markeret med gul cirkel på kort 2.

Retningslinjerne og redegørelsen i Kommuneplan 2025 ændres der ikke ved.

 

Offentlig høring

Forslag til Kommuneplantillæg nr. 1 sendes i offentlig høring i perioden fra den 10. november 2025 til den 8. december 2025.
Kommentarer skal være kommunen i hænde senest den 8. december 2025.

Kommentarer kan sendes via formularen "Giv din mening" i den digitale version af kommuneplantillægget eller sendes til cbb@solrod.dk.

Redegørelse

Havdrup Kirke og menighedsråd arbejder for at færdiggøre et projekt med natur og rekreative muligheder på et større område vest for Gl. Havdrup. En del af dette projekt indebærer, at der skal rejses skov på 6,1 hektar med fokus på biodiversitet, natur, klima og rekreative muligheder for borgerne i landsbyen og kommunen i øvrigt. Et mindre areal på 1,3 hektar tættest på kirken, er i dag udpeget som skovrejsning uønsket.

Vurdering af kulturværdier

Kommuneplanen udpeger et kulturmiljø, der omgiver landsbyen og som er med til at sikre indblik fra det åbne land. Denne udpegning er baggrunden for udpegningen til skovrejsning uønsket.

Kulturmiljøudpegningen sætter restriktioner for byggeri, anlæg og ændret arealanvendelse, medmindre det ud fra en konkret planmæssig vurdering kan ske uden at forringe de kulturhistoriske værdier.

Det mindre areal, som dette kommuneplantillæg omhandler, er beliggende i omgivelser, hvor skovrejsning vurderes ikke at ville påvirke kulturomgivelserne væsentligt. Lige nord for det mindre område ligger en gammel plantage med høje træer og træbælter. Mod syd findes ligeledes træbælter samt bebyggelse i form af hhv. boligejendommen Skolevej 65 og den kommende institution på Skolevej 70. Mod øst er blikket mod landsbyen præget af større landbrugsbygninger samt kirkegårdens og præstehavens høje træer. Det vurderes, at skovrejsning i den yderste del af udpegningen kan tillades, uden at det vil forringe de kulturhistoriske værdier for den fritliggende landsby.

Arealet er også delvist omfattet af en udpegning som kirkeomgivelse, der har til hensigt ikke at forringe oplevelsen af samspillet mellem kirke og landskab eller landsbymiljø. Denne er der givet dispensation fra af Roskilde Stift, som er myndighed for kirkeomgivelser.

Ændringer med dette kommuneplantillæg

Kommuneplantillægget ændrer udpegningen, så arealet på 1,3 hektar ændres fra skovrejsning uønsket til neutralområde. Ændringen til udpegningen er markeret med gul cirkel på kort 2.

Miljøforhold

Grundvandsbeskyttelse

Området er beliggende indenfor et område udpeget som indvindingsopland til almen vandforsyning og område med særlige drikkevandsinteresser. Disse områder skal friholdes fra arealanvendelse, der medfører en væsentlig fare for grundvandet. Omlæggelsen fra intensiveret jordbrug til natur vil være med til at forbedre de forhold for grundvandet, som udpegningen for indvindingsopland har til hensigt at beskytte.

Ændringerne med kommuneplantillæg 1 - Skovrejsning ved Gl. Havdrup vurderes ikke at være i strid med beskyttelsesinteresserne.

Natura 2000-områder

EU’s naturbeskyttelsesdirektiver, fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet pålægger EU's medlemslande at bevare en række arter og naturtyper, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. Det skal ske ved at udpege særlige områder, hvor disse arter og naturtyper er beskyttede. Habitatområderne og fuglebeskyttelsesområderne udgør tilsammen Natura 2000-områderne. 

De nærmeste Natura 2000-områder ligger hhv. ca. 5,4 km (Staunings Ø) og ca. 675 m (Gl. Havdrup Mose) væk.

Alene på grund af afstanden vurderes, at gennemførelse af planerne ikke vil påvirke Natura 2000 område ved Staunings Ø væsentligt.

Skovrejsning på arealet forventer ikke at have en negativ effekt på Natura 2000-området ved Gl. Havdrup Mose, der ligger 675 meter indlands fra udpegningen. Området kan komme til at få en positiv effekt ved at fungere som spredningsområde mellem Natura 2000-området og Vand- og naturprojekt Solrød Bæk, som ligger cirka 430 meter syd for området.

Der er ikke nogen vandvejsforbindelse til Natura 2000-områderne ved Staunings Ø eller ved Gl. Havdrup Mose.

Bilag IV-arter

Bilag IV i EU's habitatdirektiv indeholder en liste over udvalgte dyre- og plantearter, som medlemslandene er forpligtet til generelt at beskytte, både inden for og uden for Natura 2000-områderne. Det handler bl.a. om forbud mod ødelæggelse af yngle/rasteområder og mod at forstyrre fugle på reder.

Der er ikke registreret Bilag IV-arter på selve arealet, og skovrejsningen vil ikke udgøre en trussel for individer eller yngle- og rasteområder for arter på habitatdirektivets bilag IV. Der er registreret Stor vandsalamander og Spidssnudet frø inden for 800 meter af projektet med nærmeste fund under 400 meter derfra. Skovrejsningsprojektet vil over tid sandsynligvis få en mere og mere positiv effekt på disse arter, fordi skoven vil udgøre en egnet lokalitet til overvintring for de nævnte padder.

Afgørelse om miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer, programmer og konkrete projekter, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023, skal kommunen gennemføre en miljøvurdering, hvis en given plan må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

Som hovedregel er planer, der fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, omfattet af lov om miljøvurdering, og disse planer skal derfor “screenes”, dvs. at der skal gennemføres en kort, indledende vurdering af, om der skal gennemføres en egentlig miljøvurdering. Ud fra “screeningen” beslutter Byrådet, om en plans påvirkning på miljøet har en karakter og et omfang, der kræver, at der skal gennemføres en egentlig miljøvurdering.

Skemaet, der er vedhæftet planforslaget, viser resultatet af den foretagne screening. Det vurderes, at der ikke skal laves en miljøvurdering.

Kommuneplantillæg nr. 1 - Skovrejsning ved Gl. Havdrup muliggør skovrejsning på et mindre areal ud fra en konkret vurdering. Tillægget ændrer ikke væsentligt på de overordnede forhold for miljøet, da hverken ændringen af udpegningen eller efterfølgende skovrejsning på arealet vil medføre påvirkninger. Indenfor enkelte af de temaer som miljøscreeningen behandler, vil der være en potentiel positiv påvirkning på miljøet, men ikke i en så væsentlig grad, at det fordrer en egentlig miljøvurdering. Det drejer sig om natur, som skovrejsning kan forbedre, samt grundvand, som ville opleve en forbedring, ved at tage området ud af intensiveret jordbrugsdrift.

Ud fra den gennemførte miljøscreening er det besluttet, at Kommuneplantillæg nr. 1 - Skovrejsning ved Gl. Havdrup ikke skal miljøvurderes., jf. vurderingen ovenfor.

Denne afgørelse kan påklages til Planklagenævnet. Klagen skal i så fald være indgivet skriftligt inden 4 uger fra offentliggørelsen af planforslagene, dvs. senest den 8. december 2025.

Du klager til Planklagenævnet via Klageportalen, som du finder via www.naevneneshus.dk. Du logger på med MitID. Når du har indsendt din klage, bliver den sendt videre til Solrød Kommune til udtalelse.

Se klagevejledning her.

 

Link til ændret side

Klagevejledning

Afgørelsen om, at kommuneplantillægget ikke skal miljøvurderes kan påklages.

Klagevejledning hertil findes i ovenstående afsnit om miljøforhold.

Retsvirkninger for kommuneplantillægget

Efter planlovens § 17, stk. 1, må Byrådet fra offentliggørelsen af kommuneplantillægget ikke træffe afgørelser eller meddele tilladelser, der kan foregribe den endelige planlægning.

Det betyder, at der ikke må meddeles tilladelser eller dispensationer, som er i strid med forslaget, medmindre det vurderes, at forslaget åbenbart ikke vil blive endeligt vedtaget i sin nuværende form.

De midlertidige retsvirkninger gælder, indtil kommuneplantillægget er endeligt vedtaget — dog højst ét år fra offentliggørelsesdatoen, jf. planlovens § 17, stk. 1.

Når kommuneplantillægget er endeligt vedtaget og offentliggjort, træder dets ændringer i stedet for de hidtidige bestemmelser i kommuneplanen, jf. planlovens § 11 b og § 30.